ممبر کانال تلگرام
ارسال پیامک
1395/11/02 | |
  

 

 


دانلود نوحه ترکی ویژه محرم

اتاق شیشه ای سیاست

 

  

[Atorpatdate] نظرات: 0 نمایش: 495 تعداد امتیاز: 7   (Article Rating)

یادداشتی برای فیلم "فروشنده"اصغر فرهادی



یادداشتی برای فیلم "فروشنده"اصغر فرهادی

این فیلم بسیار قانع کننده و یکدست است و بر خلاف فیلم "هیس دخترها فریاد نمی زنند"خانم پوران درخشنده به خوبی توانسته است از آنچه بر جامعه ایران و خصوصا زنان آن می گذرد به زیبایی پرده بردارد

آینانیوز- هادی کریمی راد؛ آخرین ساخته اصغر فرهادی،فروشنده این روزها بر روی پرده ی نقره ای برخی از شهرهای ایران که در آن ها عرصه هنر میدان جولان و تحمیل عقاید نیست می درخشد و پردیس های سینمایی و سالن های خصوصی با اقبال تمام به این فیلم می نگرند چرا که موجبات رونق روزافزون گیشه های آن ها را فراهم کرده است.
ظهورِ درامِ جذابِ «فروشنده» اصغر فرهادی در کن، لحظه‌ای است برای تفکر به این مطالب که آیا یک ژانر جدید در دنیای سینما متولد شده؟یک رویدادها هانکه‌ای/آنتونیونی؟
یک زوج از طبقه وسط و خوشحال، زندگی خوبی دارند که با یک رخداد مهیب روبه‌رو می‌شوند؛ اتفاقی رازآلود، نحس و بی‌نشان که آرامش آن‌ها را از هم می‌پاشد و پوسته زندگی روتین آن‌ها را می‌شکافد. این حادثه قدرت خام حس گناه و شرمساری درونی را نمایان می‌کند.


فیلم‌های درخشان فرهادی «جدایی» (2011) و «درباره الی» (2009) به ترتیب مایه‌هایی از آثار «هاینکه» و «آنتونیونی» را در خود داشتند. با این حال از نظر من «فروشنده» از بسیاری جهات به «چهارشنبه‌سوری» (2006) نزدیک‌تر است؛ در هر دوی آن‌ها «ترانه علیدوستی» در نقش اصلی زن می‌درخشد. آن فیلم هم براساسِ مفهوم از هم ‌گسیختن فضای یک زندگی و در نتیجه به وجود آمدن ناراحتی و بحران در جمعی خودمانی که مطالب زیادی درباره روابط افراد درگیر ماجرا را فاش می‌کند، ساخته شده بود.
این ها بخشی از گزارش گاردین درباره فیلم فروشنده است که نشان می دهد این فیلم توانسته است چشم ها و قلم ها را به سوی خود برگرداند اما این فیلم در عین زیبایی های بصری و بازی های زیبا و فیلمنامه ای خوب و پخته شده که توانست عنوان بهترین فیلمنامه جشنواره کن را نیز تصاحب کند ، در پاره ای از موارد نتوانسته است آن گونه که باید ظاهر شود.


برخلاف فیلم های قبلی اصغر فرهادی در فروشنده، حادثه آغازگر داستان است و نه اهرمی برای ادامه داستان یا نقطه عطف آن. حادثه ای که عامل و مسبب اصلی آن خاکبرداری در زمینِ مجاورِ آپارتمانی است که زوج اصلی فیلم با بازی شهاب حسینی و ترانه علیدوستی ساکن آن هستند و در این جا با نام زلزله از آن یاد می شود ، زلزله ای از جنس همان زلزله که در شاهکار فردین صاحب الزمانی یعنی "چیزهایی هست که نمی دانی"به کرات شنیده بودیم.زلزله هایی از نوع شکست و اضمحلال یک جامعه در روزگاری که حتی رسانه ملی اش در کنار نشریه هایش بانگ بداخلاقی و ناسزاگویی سر می دهند.
عماد و رعنا در اتفاقی عجیب و در ابتدای فیلم ،زمانی که پِیِ آپارتمانشان به علت گودبرداریِ زمینِ مجاور در حال ریختن و دیواره ها،شیشه ها و راه پله هایشان در حالِ ترک برداشتن هستند مجبور به ترک خانه خود می شوند.عماد روزها به تدریس مشغول است،جایی که از محبوبیت عمیقی میان شاگردانش برخوردار است و به نوعی الگوی تمام و کمال آن ها به شمار می آید؛نمایش فیلم می دهد و از "گاو" ساعدی در فیلم مهرجویی می گوید و شب ها به بازی و تمرین در تآتر می پردازد.معلمی که تمامی رفتارهایش زیر سایه نگاه شاگردانش قرار دارد.
بابک عضو دیگری از گروه تآتر به آن ها پیشنهاد می کند که در آپارتمان او که به تازگی تخلیه شده است زندگی کنند و... .
این نوع روایت و ادامه ی آن شاید دمِ دستی ترین نوع روایتی باشد که از این فیسلم بتوان انجام داد و پرداختن به ماجراهای آن هم شاید از دید خیلی ها ضعیف بوده باشد،اما نوع جهان بینی و زاویه نگاه فرهادی به مسائل پیرامون فراتر از این است که بشود در چند سطر آن را خلاصه کرد؛گرچه نباید از ضعف های روایت داستان و رها کردن برخی از موضوعات مثل :نحوه ورود پیرمرد به حریمِ شخصی تا ماجرای گذاردن پول و جا ماندن کلید ماشین و ... هم عبور کرد.
ادامه ماجرا و اتفاقاتی که بعد از باز کردن در توسط رعنا به وجود آمده است را فرهادی به روند رو به صعود داستان،تصاویر و حالات رعنا در تخت بیمارستان و در خانه سپرده است که با گذشت زمان برای ما و عماد آشکار می شود که در این میان حرکات دوربین و استفاده از نماهای بسته آن ها را برایمان قابل درک تر کند که باید گفت نسبت به ساخته های قبلی فرهادی چون : "درباره الی" ضعیف تر از کار درآمده است،فیلمی که به واقع جزو بهترین های سینمای ایران به شمار می آید و زوج حسینی و علیدوستی خاطرات خوبی را در ذهن تماشاگر با بازی در آن فیلم از خود به جای گذاشته اند.


تصاویر ارائه شده از صحنه تآتر "مرگ فروشنده"آرتور میلر باعثِ وسعتِ برداشت ها از فیلم می شوند و فرهادی با ارائه قرینه ای از صحنه تآتر و طراحی صحنه فیلم سعی در نشان دادن این برداشت ها دارد.یک سوم نهایی فیلم در آپارتمانِ در آستانه زوال و قدیمی عماد و رعنا فیلمبرداری شده ،جایی که نبودِ وسایل منزل و خالی بودن اتاق ها ما را به یاد نمایش در حال تمرین و اجرای مرگ فروشنده ای می اندازد که زوج مطرح شده در فیلم از بازیگران اصلی آن به شمار می آیند،همراه با جعبه فیوزی که اتصال دارد و چراغ هایی که خاموش و روشن می شوند تا ما را به یاد نورآرایی و نورپردازی تآتر بیندازد،وقتی این نشانه ها در کنار هم قرار می گیرند پوستر قاب شده ی فیلم "شرم" ساخته اینگمار برگمان فقید که جزو وسایل باقی مانده در آپارتمان است در کنار ندیدن کتاب هایی که از آن ها بارها سخن به میان می آید برایمان عجیب نخواهد بود.


فروشنده نمایش دهنده و نشانگر نوعی ترس زنانه نسبت به مردان است ،خصوصا رازگونه بودن مسائل جنسی مطرح شده در فیلم همچون وسوسه شدن و توصیف آن و ... .شکی نیست که فرهادی به کنار گذاردن رعنا از حادثه ای که بر او واقع شده است و به شکلی تبدیل به معضلی برای همسرش می شود تاکید دارد و دوست دارد از میانه ی فیلم و شاید کمی قبل تر با عمادی همراه شویم که همانند همان خانه که استعاره ای از جامعه است رو به زوال می رود و دچار بحران اعتقادی عمیقی می شود.
اگرچه فیلم در برخی موارد همچون به تصویر کشیدن خصوصیات قشر ساکن در جامعه متوسط ایرانی خوب عمل نکرده است و با آثار شاخصی چون" چهارشنبه سوری" فاصله دارد اما هنوز هم می توان از روایت داستان هیجان انگیز فرهادی در کنار تشنه نگاه داشتن تماشاگر که از شاخصه های فیلمسازی اش به شمار می آید لذت برد.این فیلم بسیار قانع کننده و یکدست است و بر خلاف فیلم "هیس دخترها فریاد نمی زنند"خانم پوران درخشنده به خوبی توانسته است از آنچه بر جامعه ایران و خصوصا زنان آن می گذرد به زیبایی پرده بردارد.باید گفت فرهادی زمانی که داستان مانند تارعنکبوتی پیچیده و درهم است،توانایی ریشه دواندنِ دراماتیک در واقعیت را دارد؛با چیزهایی مانند :صدای تستر وقتی نان ها تست شده اند و یا صدای ترک خوردن شیشه و کمک گرفتن از سایر عناصر بصری در فیلمنامه که به مدد طراحی صحنه خوب شاهدشان هستیم.در بهترین صحنه فیلم؛غذا خوردن ،از شامی لذت بخش تبدیل به حسی مخرب و شدیدا قابل درک می شود که با رد و بدل شدن نگاه و صحبت هایی پرکنایه همراه است.اینجاست که فرهادی بی همتا در "جدایی" و "درباره الی" را به یاد می آوریم،مشاهده ای شدیدا انسان مدار از پدیده ای غمگین و جهانی که در شبی در حینِ خوردن شام اتفاق می افتد و هرگز و حتی با مرگ فروشنده هم پایان نمی پذیرد.

کد: 1561094
گروه: مقالات, اخبار مهم, هنری
TAGS : نقد, فیلم, فروشنده, اصغر فرهادی, هادی کریمی راد

مطالب مرتبط :
یادداشتی برای نَفَس آینانیوز- هادی کریمی راد*؛ نَفَس فیلم خوبی نیست و هیچ ویژگی خاصی ندارد.شاید همان بهتر که به صورت یک رمان از خانم آبیار منتشر می شد تا اینکه راهی پرده ...
ایران و ترکیه فیلم مشترک می‌سازند/ «طاووس مست» از خوی تا قونیه مجتبی راعی که نگارش فیلمنامه «طاووس مست» درباره شمس و مولانا را به پایان رسانده است با مساعدت سازمان سینمایی این پروژه سینمایی را با همراهی ترکیه به ت...
کسی که توان تحمل نقد را ندارد ، اصلاً نباید وارد حوزه مسوولیت شود  جعفر محمدی - «حتما ضرورت دارد که آستانه تحمل برای انتقادپذیری بالا رود. انتقادپذیری در جهت اصلاح به نفع نظام، کشور و مسئولین است. آنچه که در دست...

امتیاز بندی

در حال حاضر هیچ نظری ارسال نشده است
ارسال نظر:

نام و نام خانوادگی (الزامی)

Email (not required)

وب سایت

Enter the code shown above:

  

  جستجو در اخبار   

Copyright 2015 www.ainanews.com