1396/09/03 | |
  

 

 


دانلود نوحه ترکی ویژه محرم

اتاق شیشه ای سیاست

 


کانال رسمی آینانیوز در تلگرام


   مطالب پر بحث هفته   
حذف اوراق بهادار از دفاتراسناد رسمی و به حداقل رساندن امکان جعل(0 نظر)
در گرامیداشت سی امین سالروز اولین بمباران هوایی شهر ارومیه(0 نظر)
دوگانگی پول و وجدان(0 نظر)
نقدی برمطلب "تشدید اختلافات استاندار و نماینده پیرانشهر و سردشت" (0 نظر)
باکیفیت ترین روغن موتور داخلی در اورمیه تولید می شود(0 نظر)
به ذیحسابان بخشنامه خواهم کرد که سندهای مالی اجناس تولیدی خارج از استان را پرداخت نکنند(0 نظر)
تفاوت رسانه «وابسته» با رسانه «طرفدار» چیست؟(0 نظر)
لیست شورای شهر آینده را چه کسی می بندد؟(0 نظر)
برگزاری اولین یادواره شهدای غواص توسط دانشگاه فنی قاضی طباطبایی اورمیه (0 نظر)
برشی از یک زندگیِ آشنا(0 نظر)
عضو سابق پدافند غیرعامل شمال غرب: عدالت شهری یعنی اینکه توسعه در همه مناطق اتفاق بیفتد(0 نظر)
لایحه جامع وکالت چالش بزرگ استقلال وکلاست(0 نظر)
محمدی و پناهی کدام کشتی را سوراخ می کنند؟(0 نظر)
اعتراض مجدد رئیس شورای اسلامی شهرستان خوی به احداث فرودگاه جلفا(0 نظر)
ساعاتی از یک روز کاری شهردار(0 نظر)
گزارش همایش تجلیل از شهدای مدافع حرم آذربایجان غربی (0 نظر)
جذابیت در سینما(0 نظر)
درخشش كودك مهابادي در مسابقه بين‌المللي نقاشي كشور بلاروس(0 نظر)
برگ برنده اصولگرایی در دوران انزوا (0 نظر)
3 هزار ورزشکار و عوامل اجرایی تابستان امسال درگیر مسابقات ورزشی محلات اورمیه می شوند(0 نظر)

   مطالب پر بیننده ماه گذشته   

  

[Atorpatdate] نظرات: 0 نمایش: 836 تعداد امتیاز: 4   (Article Rating)

دوگانگی پول و وجدان



دوگانگی پول و وجدان

یادداشتی کوتاه بر فیلم "سدمعبر" از فیلمهای به نمایش درآمده در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر

سدِ معبر
کارگردان: محسن قرایی
تهیه‌کننده: بهمن کامیار
بازیگران: حامد بازیگران: حامد بهداد، باران کوثری، نادر فلاح، اکبر رحمتی، آوا شریفی، عرفان ناصری، مرتضی آقاحسینی، بهرام سروری نژاد، سجاد رحیمی، غلامعلی رضایی، فتح الله طاهری، مهدی میری و نگارعابدی، علیرضا کمالی نژاد، گیتی قاسمی، حسام محمودی، بازیگر خردسال: رونیکا نعمت الله و با حضور محسن کیایی
آینانیوز- هادی کریمی راد؛ سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در حالی شروع به کار کرده است که به زعمِ بسیاری از منتقدانِ نام آشنا و مطرحِ سینمای ایران بر خلاف دوره پیش که آثارِ راه یافته به بخش نهایی آن نوید بخش سالی پر رونق برای سینما چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی بودند،چنانچه در اکرانِ عموم هم شاهدش بودیم؛امسال ولی این جشنواره بار هنری پایین تری را داراست.
فضای "سدِ معبر" از شروع برایمان آشناست.فضایی که نویسنده فیلمنامه ی آن یعنی سعید روستایی با نخستین فیلمش "ابد و یک روز "برایمان ساخت و به حق توانست در اذهانِ تماشاگران اثرش باقی بماند.درون مایه ی داستانِ "سدِ معبر" تشابهاتِ ضمنی و پنهان و آشکارایی به "ابد و یک روز" دارد و بودن کاراکترهایی از طبقاتِ فرودست و نیز مشکلاتی که ایشان با آن ها درگیرند در کنار کاراکترهایی از جنسِ حکومت برایمان تداعی بخش جامعه ای است که در آن زندگی می کنیم.
فیلم در فضا سازی خوب عمل کرده است و با چند پلان آشکارا به تماشاگر می فهماند که قرار است داستان در چه فضایی روایت شود.سرتاسرِ فیلم پر است از سکانس های کوتاه و نیز دیالوگ های نه چندان خوب که ضرباتِ مهلکی را بر پیکره فیلم در کنار ظهور و حذف شدن کاراکترها وارد کرده اند.شخصیت برادر و فرزندش برایمان گنگ هستند؛جایی برادر یعنی محسن در پرده نقره ای ظاهر می شود و هیچ.البته همین تکنیک یعنی صحبت از شخصیتی که ما نمی بینیم ولی تاثیراتش را در سرتاسر قصه حس می کنیم می تواند موجبات رشد یک فیلم را همانندِ آنچه که در فیلم "دریاچه ماهیِ" روح الله حجازی شاهدش بودیم فراهم آورد، چیزی که متاسفانه در این اثر به عنوانِ پاشنه آشیل فیلم عمل کرده است.
فیلم در صدور بیانیه ی خویش هم ضعیف عمل کرده است،صداقت و درستی و اینکه تمامی اتفاقات و حوادث پیرامون ما و خیل عظیمی از عوامل دیگر که به آن ها وابسته اند را می توان در سرتاسرِ فیلم مشاهده کرد آن هم به طور مستقیم و تحت یک رابطه ی علی و معلولی.
حامد بهداد به عنوان نقش اصلیِ فیلم متاسفانه تکراری ظاهر شده است،جنسِ حرکات دست و نگاه ها را ما در فیلم های پیشین این بازیگر گرانقدر دیده ایم و در همین فیلم نیز شاهدش هستیم. اما کاراکترِ مقابل حامد بهداد با بازی خانم باران کوثری فراتر از حد تصور ظاهر شده است که می توان دلیل آن را در پختگی نقش در داخل فیلمنامه جستجو کرد.
آنچه که در داستانِ این فیلم بیش از همه ی عوامل در کانونِ توجهات مخاطب قرار می گیرد دوگانگی است.در حقیقت این دوگانگی میان وجدان و پول است که به عنوانِ اهرمِ روایتِ فیلم و کمک به پیشبردِ داستان در فیلم عمل می کند.البته دوگانه هایی از این دست در سینمای ایران کم نیستند.به طور مثال دوگانگی موجود در فیلم "به رنگ ارغوان" ساخته ی ابراهیم حاتمی کیا که در آن وظیفه و عشق در سرتاسر فیلم به جای همدیگر قرار می گیرند و در نهایت عشق است که سربلند از ماجرا بیرون می آید و حاتمی کیا سربلند از این ایجاد دوگانگی و برون رفت از آن عمل کرده است.
"سدِ معبر" را می توان به عنوانِ یک فیلم فقط دید و نباید از آن انتظاری فراتر از یک فیلم را داشت،فیلمی که متاسفانه در درجه اول از فیلمنامه اش ضربه می خورد و بقیه عوامل منفی پشت سر این رکن اصلی قرار می گیرند.
(این یادداشت پس از یکبار تماشای فیلم در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر نگاشته شده و قطعا خالی از اشکال نمی تواند باشد.)
*دبیر انجمنِ سینمایی مُهر هفتم اورمیه

کد: 1561732
گروه: مقالات, اخبار مهم, هنری
TAGS : سدمعبر, نقدفیلم, جشنواره فجر, فیلم فجر

مطالب مرتبط :
جذابیت در سینما آینانیوز- هادی کریمی راد*؛ مقدمه سال ها پیش و در اوایلِ دهه هفتاد وقتی برای بارِ سوم عازمِ سینما بودم و مثل همیشه با برادرم؛ با صف هایی طولانی در ...
برشی از یک زندگیِ آشنا نویسنده:معصومه بیات کارگردان:حمید نعمت الله بازیگران:لیلا حاتمی – کوروش تهامی آینانیوز- هادی کریمی راد*؛ "رگِ خواب" داستانی است مختصِ مینا،زنی که...
یادداشتی برای نَفَس آینانیوز- هادی کریمی راد*؛ نَفَس فیلم خوبی نیست و هیچ ویژگی خاصی ندارد.شاید همان بهتر که به صورت یک رمان از خانم آبیار منتشر می شد تا اینکه راهی پرده ...
اورمیه؛ پارکینگ بزرگ وانت بارهای دوره گرد   یک پدیده اجتماعی کی و چگونه می تواند تبدیل شود به معضلی که باید با آن مقابله کرد؟ بهتر است سوال را اینگونه مطرح کرد که چگونه ناهنجاری در ...

امتیاز بندی

در حال حاضر هیچ نظری ارسال نشده است
ارسال نظر:

نام و نام خانوادگی (الزامی)

Email (not required)

وب سایت

Enter the code shown above:

  

  جستجو در اخبار   

Copyright 2015 www.ainanews.com