1396/09/03 | |
  

 

 


دانلود نوحه ترکی ویژه محرم

اتاق شیشه ای سیاست

 


کانال رسمی آینانیوز در تلگرام


   مطالب پر بحث هفته   
حذف اوراق بهادار از دفاتراسناد رسمی و به حداقل رساندن امکان جعل(0 نظر)
در گرامیداشت سی امین سالروز اولین بمباران هوایی شهر ارومیه(0 نظر)
دوگانگی پول و وجدان(0 نظر)
نقدی برمطلب "تشدید اختلافات استاندار و نماینده پیرانشهر و سردشت" (0 نظر)
باکیفیت ترین روغن موتور داخلی در اورمیه تولید می شود(0 نظر)
به ذیحسابان بخشنامه خواهم کرد که سندهای مالی اجناس تولیدی خارج از استان را پرداخت نکنند(0 نظر)
تفاوت رسانه «وابسته» با رسانه «طرفدار» چیست؟(0 نظر)
لیست شورای شهر آینده را چه کسی می بندد؟(0 نظر)
برگزاری اولین یادواره شهدای غواص توسط دانشگاه فنی قاضی طباطبایی اورمیه (0 نظر)
برشی از یک زندگیِ آشنا(0 نظر)
عضو سابق پدافند غیرعامل شمال غرب: عدالت شهری یعنی اینکه توسعه در همه مناطق اتفاق بیفتد(0 نظر)
لایحه جامع وکالت چالش بزرگ استقلال وکلاست(0 نظر)
محمدی و پناهی کدام کشتی را سوراخ می کنند؟(0 نظر)
اعتراض مجدد رئیس شورای اسلامی شهرستان خوی به احداث فرودگاه جلفا(0 نظر)
ساعاتی از یک روز کاری شهردار(0 نظر)
گزارش همایش تجلیل از شهدای مدافع حرم آذربایجان غربی (0 نظر)
جذابیت در سینما(0 نظر)
درخشش كودك مهابادي در مسابقه بين‌المللي نقاشي كشور بلاروس(0 نظر)
برگ برنده اصولگرایی در دوران انزوا (0 نظر)
3 هزار ورزشکار و عوامل اجرایی تابستان امسال درگیر مسابقات ورزشی محلات اورمیه می شوند(0 نظر)

   مطالب پر بیننده ماه گذشته   

  

[Atorpatdate] نظرات: 0 نمایش: 852 تعداد امتیاز: 8   (Article Rating)

برشی از یک زندگیِ آشنا



برشی از یک زندگیِ آشنا

یادداشتی برای فیلم «رگ خواب»

نویسنده:معصومه بیات
کارگردان:حمید نعمت الله
بازیگران:لیلا حاتمی – کوروش تهامی
آینانیوز- هادی کریمی راد*؛ "رگِ خواب" داستانی است مختصِ مینا،زنی که در اوجِ ناامیدی ها می پذیرد تا عاشق شود آن هم دوباره و بعد از تجربه ی تلخِ ازدواجِ اولش که ختمِ به جدایی می شود آن هم توافقی و با چند چک(استناد به متن فیلم). "رگِ خواب" پس از پرسه زنی های حمید نعمت الله در تجربه های سردرگمی چون: «آرایش غلیظ» بازگشتِ او به زبان سینماییِ خودش است. شخصیت پردازیِ درست و ششدانگ در کنارِ روایتِ منسجم از این فیلم اثری ساخته که مطمئنا جزو آثارِ شاخصِ جشنواره ی امسال است و در اکران هم حرف های زیادی از آن خواهیم شنید.
وقتی نگاهی به سابقه ی فیلمسازی حمید نعمت ا... می اندازیم در کارنامه ی این کارگردان آثار شاخصی را میبینیم که به زعم نویسنده رسیدن به "رگِ خواب" و این جنس کارگردانی و نویسندگی را توام شده اند.همچنین تجربه ی همکاری با خانم لیلا حاتمی و آشنا بودنِ این دو به خواسته های یکدیگر و همچنین دانستنِ جنسِ کارگردانی و بازی هریک توسط هم باعث شده است که "رگِ خواب" به عنوان اثری ماندگار در ذهنِ مخاطب درج شود.
سخن گفتن از "رگِ خواب" بدون اینکه به کارگردانی آن پرداخته شود دور از انصاف است،کارگردانی ای که باعث می شود داستانی در قالبِ یک سناریو تبدیل به اثری شود که باعث متولد شدنِ یک فیلم برای ایجادِ ذوقی می گردد که تماشای یک فیلم را در پرده ی سینما،متفاوت از تماشای آن در تلویزیون می کند. مثل استفاده از رنگ در تقویتِ روایت ، سکانسی که کوروش تهامی در رستوران به همراه حاتمی نشسته و طیفِ ارغوانی لباس او با پس زمینه ی تصویر تبانی کرده و شکل نشستن اش حسی از بی اعتمادی را می رساند، یا تاکید دوباره اش به ست چاقو و یا پله های راهِ فرار که محل رفت و آمد مینا است. گویا راهِ فرارِ زندگیِ کامران است و یا صحنه ای پشت چراغ قرمز و شمارش معکوس برای پاسخ به سئوالِ کامران در داخل خودرویی که مانند سرنوشت سیاه است.
فیلم جدید نعمت‌الله با همان میزانسن‌ها و دکوپاژهای آشنا در فیلم‌های او ساخته شده و فیلم باز هم با کدهای آشنا برای مخاطب و ارجاع به عادت‌های جهان واقعی او را غافلگیر می‌کند. مانند ماجرای ریختن تفاله‌های چای در سینک ظرفشویی. فضای فیلم همان فضای همیشگی و دوست‌داشتنی فیلم‌های نعمت‌الله است. اما به نظر می‌رسد جهانِ فیلم با سایر کارهای نعمت‌الله سنخیتی ندارد و یک جهانِ عاریتی در فیلم وجود دارد که بر خلاف آثار گذشته، آن نخ تسبیحی که این فیلم‌ها را به یکدیگر پیوند می‌داد در این فیلم وجود ندارد و نمی‌توان رد پای آثار گذشته را در آن جست‌وجو کرد. فیلم «رگ خواب» یک دنیای جدید در بین آثار نعمت‌الله است که دغدغه‌های پیشین در آن وجود ندارد
در نگاه اول فیلم شباهت وافری به "سر به مُهر" ساخته هادی مقدم دوست دارد و بازی خانم حاتمی در هر دو اثر نیز این شباهت را در ذهن مخاطب دوچندان می کند.تقریبا در تمامی آثاری که تا کنون نعمت ا... کارگردانی آن ها را عهده دار بوده است یا نویسنده خود او بوده است و یا تولد آن اثر حاصلِ همکاری مشترکی میان هادی مقدم دوست و نعمت ا... است، اما نعمت‌الله در فیلمِ "رگِ خواب" سراغ فیلم‌نامه‌ای رفته است که خودش در نوشتنِ آن نقشی نداشته و پا به دنیایی گذاشته که در آن تسلطی ندارد که همین قدم نهادن در این وادی و انتخابِ فیلمنامه ای از خانم معصومه بیات که در آن خاص ترین احساساتِ زنی ایرانی در دهه ی کنونیِ جامعه ی ایران در قالب یک فیلمنامه آورده شده است، موجباتِ تماشای فیلمی را برایمان فراهم می کند که لذت را برایمان به ارمغان می آورد.
رگِ خواب و سر به مُهر روایتگرِ زنی تنها در شهر هستند که دچارِ عشقی مبهم می‌شوند. با این تفاوت که در "سر به مُهر" همه چیز رو به خوبی و نیکی و روشنایی پیش می‌رود اما در "رگِ خواب" همه چیز به سمتِ بدی و نابودی و تباهی. فیلم در فضاسازی موفق عمل می‌کند و مخاطب با سیرِ صعودی اولیه‌ی داستان و قدم‌های ابتداییِ شکل‌گیریِ رابطه که همه چیز خوب و سرخوشانه پیش می‌رود و سیرِ نزولی که در میانه اتفاق می‌افتد و مزاجِ مخاطب را تلخ می‌کند، به خوبی همراه می‌شود. اما نکته اینجاست که در بسترِ فیلم‌نامه هیچ دلیلی برای هیچ کدام از اتفاقاتی که قرار است مخاطب نظاره گر آن ها توسط یک راوی نامه خوان با نرِیشنی ملایم باشد در زمانی که به خوبی مجهول جلوه داده شده است علتی ارائه نمی شود، در واقع نه دلیلِ قانع کننده‌ای برای عشقِ کامران حصیبی (با بازی کوروش تهامی) به مینا (با بازی لیلا حاتمی) بیان می‌شود، نه دلیلی برای سرد شدن رابطه می‌بینیم و در ادامه نیز علتِ تبدیل شدن کامران از یک جنتلمن واقعی به یک بَدمَن تمام عیار را نمی‌فهمیم. خانم مدیر رستوران و کامران حصیبی پیش از ورود مینا نیز یکدیگر را می‌شناسند، پس چه دلیلی دارد که کامران یک بازی عشقی با مینا را آغاز کند؟ دلیل آن دلبری‌ها چیست؟ در معرفی اولیه‌ی کامران او مردی خوش قلب و مهربان و جذاب است؛ چرا و چگونه تبدیل به آن هیولای بدذات و وحشتناکِ پایان فیلم می‌شود؟ در واقع این‌ها سوالاتی است که جوابی برایشان پیدا نمی‌کنیم اما این طور هم نیست که خلا آن ها را نیز حس کنیم که این را مدیون دقت بالا و نیز وسواسِ خاص نعمت ا... در آثارش هستیم.
پایان‌بندیِ فیلم مسیرِ حرکتِ مینا از ورود به رابطه و اوج‌گیری تا فرود و رسیدنِ به وضعیت بحرانی را با چاشنی صدا و موسیقی همایون شجریان و سهراب پورناظری به‌درستی تکمیل می‌کند و نوعی گذر و بلوغِ حسی را در او ایجاد می‌کند. فیلم به دلایل مختلف در سینمای ایران یک مورد منحصربه‌فرد است. زاویه دیدِ تک‌نفره و ایجادِ ارتباط بین مخاطب و شخصی‌ترین حالات ذهنی یک شخصیت باعث شده با فیلمی متفاوت روبه‌رو باشیم که یک نیمه ی درخشان و یک نیمه ی قابل قبول را ارائه می‌کند درنهایت تماشای «رگِ خواب» را به‌راحتی می‌توان توصیه کرد.فیلمی که باید دیده شود
(این یادداشت پس از یکبار تماشای فیلم در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر نگاشته شده و قطعا خالی از اشکال نمی تواند باشد.)
*دبیر انجمنِ سینمایی مُهر هفتم اورمیه

کد: 1561755
گروه: مقالات, اخبار مهم, هنری
TAGS : سینما, فیلم, نقدفیلم, رگ خواب

مطالب مرتبط :
جذابیت در سینما آینانیوز- هادی کریمی راد*؛ مقدمه سال ها پیش و در اوایلِ دهه هفتاد وقتی برای بارِ سوم عازمِ سینما بودم و مثل همیشه با برادرم؛ با صف هایی طولانی در ...
دوگانگی پول و وجدان سدِ معبر کارگردان: محسن قرایی تهیه‌کننده: بهمن کامیار بازیگران: حامد بازیگران: حامد بهداد، باران کوثری، نادر فلاح، اکبر رحمتی، آوا شریفی، عرفان نا...
یادداشتی برای نَفَس آینانیوز- هادی کریمی راد*؛ نَفَس فیلم خوبی نیست و هیچ ویژگی خاصی ندارد.شاید همان بهتر که به صورت یک رمان از خانم آبیار منتشر می شد تا اینکه راهی پرده ...
یادداشتی برای فیلم "فروشنده"اصغر فرهادی آینانیوز- هادی کریمی راد؛ آخرین ساخته اصغر فرهادی،فروشنده این روزها بر روی پرده ی نقره ای برخی از شهرهای ایران که در آن ها عرصه هنر میدان جولان و تحمی...
آموزش تولید فیلم های 100 ثانیه ای توسط هادی مقدم دوست در اورمیه   کارگاه یک روزه آموزش تولید فیلم های 100 ثانیه ای در سالن اجتماعات حوزه هنری آذربایجان غربی برگزار شد. به گزارش آینانیوز، هادی مقدم دوست نویسن...

امتیاز بندی

در حال حاضر هیچ نظری ارسال نشده است
ارسال نظر:

نام و نام خانوادگی (الزامی)

Email (not required)

وب سایت

Enter the code shown above:

  

  جستجو در اخبار   

Copyright 2015 www.ainanews.com