1396/09/03 | |
  

 

 


دانلود نوحه ترکی ویژه محرم

اتاق شیشه ای سیاست

 


کانال رسمی آینانیوز در تلگرام


   مطالب پر بحث هفته   
حذف اوراق بهادار از دفاتراسناد رسمی و به حداقل رساندن امکان جعل(0 نظر)
در گرامیداشت سی امین سالروز اولین بمباران هوایی شهر ارومیه(0 نظر)
دوگانگی پول و وجدان(0 نظر)
نقدی برمطلب "تشدید اختلافات استاندار و نماینده پیرانشهر و سردشت" (0 نظر)
باکیفیت ترین روغن موتور داخلی در اورمیه تولید می شود(0 نظر)
به ذیحسابان بخشنامه خواهم کرد که سندهای مالی اجناس تولیدی خارج از استان را پرداخت نکنند(0 نظر)
تفاوت رسانه «وابسته» با رسانه «طرفدار» چیست؟(0 نظر)
لیست شورای شهر آینده را چه کسی می بندد؟(0 نظر)
برگزاری اولین یادواره شهدای غواص توسط دانشگاه فنی قاضی طباطبایی اورمیه (0 نظر)
برشی از یک زندگیِ آشنا(0 نظر)
عضو سابق پدافند غیرعامل شمال غرب: عدالت شهری یعنی اینکه توسعه در همه مناطق اتفاق بیفتد(0 نظر)
لایحه جامع وکالت چالش بزرگ استقلال وکلاست(0 نظر)
محمدی و پناهی کدام کشتی را سوراخ می کنند؟(0 نظر)
اعتراض مجدد رئیس شورای اسلامی شهرستان خوی به احداث فرودگاه جلفا(0 نظر)
ساعاتی از یک روز کاری شهردار(0 نظر)
گزارش همایش تجلیل از شهدای مدافع حرم آذربایجان غربی (0 نظر)
جذابیت در سینما(0 نظر)
درخشش كودك مهابادي در مسابقه بين‌المللي نقاشي كشور بلاروس(0 نظر)
برگ برنده اصولگرایی در دوران انزوا (0 نظر)
3 هزار ورزشکار و عوامل اجرایی تابستان امسال درگیر مسابقات ورزشی محلات اورمیه می شوند(0 نظر)

   مطالب پر بیننده ماه گذشته   

  

[Atorpatdate] نظرات: 0 نمایش: 681 تعداد امتیاز: 1   (Article Rating)

هنر خوار شد، جادویی ارجمند!



هنر خوار شد، جادویی ارجمند!

چرا تتلیتیسم به اندازه خوش صدا مورد هجمه واقع نمی شود؟

آینانیوز- حامد عطائی؛ امیرحسین مقصودلو(تتلو) را زیاد نمیشناسم. چه بلحاظ هنر موسیقیایی و چه عناصر زیبایی شناختی نسبتی با مولفه های جذابیت نسل سوم ندارد. با وجودیکه تاریخ تولد این پدیده عجیب، اواسط دهه شصت است اما بیشتر کاراکتری است جذاب برای نسل چهارمی ها و دهه هفتادی ها. نسلی غالبا یاغی، بی تعهد، بی ثبات و البته بی توجه به فعل و انفعالات تلخ و شیرین پیرامونی.
همان ویژگیهایی که دلسوزان دینی را نگران از دین گریزی این نسل و نسل های مابعد و حتی ماقبل خود می کند. فارغ از اینکه دین و دین گریزی مساله نسل امروز هست یا نه، نبود ایدئولوژی سوی نگران کننده تر این نسل است که علاوه بر جنبه های فردی و اجتماعی دین، بسیاری دیگر از ارزشها را نیز می تواند نابود کند.
اگر پیش از این دغدغه رهبران جامعه، پاسخگویی به اشتهای حقیقت جویی ذهن جوانانی بود که بر دوراهی مارکسیسم و اسلام گیر کرده و به دنبال محتواسازی برای جذب حداکثری یک نسل بودند؛ اگر یک نسل بعد صهیونیسم، نفوذ آن، بهائی گری، جهان وطن پنداری، سکولاریزم و پلولاریزم دینی شد مساله اصلی جامعه ایرانی؛ اگر کمی بعد نمادهای شیطان پرستی و ماسونی گری به دلنگرانی اصلی اهل معرفت تبدیل شد، امروز با نسلی طرفیم که نه مسلمان است نه ملحد؛ هم ارزشهای دینی را مضحکه خود می کند هم نمادهای بی دینی را؛ نه عِرق وطن دارد نه رویای جهان وطنی؛ نه از بورژوازی سردرمی آورد نه مارکسیسم؛ نه سرخابی های تهران برایش مهم است نه مکتب کاتالان؛ در حال زندگی می کند، باحال زندگی می کند و بی حال نسبت به پیرامونش.
بازار مصرف بزرگ روانگردان های صنعتی، تقویت کننده های جنسی و مخدرات روانی. فکر و ذهنشان با «جو» تحریک می شود و با «جو» پیش می رود. هرکس زودتر بالای سرشان برسد افسارشان را به دست می گیرد. ممکن است این «هرکس» مرگ یک خواننده پاپ باشد، یک استندآپ کمدین، یک ورزشکار، یک کاندیدای ریاست جمهوری یا یک خبرگزاری به ظاهر ارزشی. مهم این است که بازار «لایو» و «استوری» و «یهویی» داغ شود. به هر وسیله ممکن. تطبیق و تسنیخ این «متصَف» با «موصوف» و وجاهت دادن به قهرمان تازه شکل یافته با شرایطی که معلول نه،قرار است «عامل» ایجادش باشد متخصصانی دارد که به مهارت هرچه تمامتر رگ امواج مجازی در دستانشان است.
درواقع با بهره گیری از ویژگیهای دنیای مجازی، برای لحظاتی اندک جای معلول و علت جابجا می شود، معلول عامل شکل گیری شخصیت علت می شود و این مَجاز حقیقت نمایانده شده به مدد اصل فراموشی که از ژست های بسیار مهم عصر حاضر است، فرآیندی خلق می کند که طی آن علت دست معلول را گرفته و وارد دنیای جدیدش ساخته، او را صاحب ایدئولوژی و اندیشه وانمایانده و شروع به تبلیغ این گوساله سامری می کند. اما چنین «ربات»ی را چگونه می توان وارد سیستم هاضمه جامعه کرد؟ سیستمی با تنوع نسلی و عقیدتی و رویکردی که هرکدام از منظر شناخت و شعور خود از این فیل در تاریکی تعریف و تفسیر خود را بروز خواهند داد.
تکلیف نسل چهارم و البته پنجمی که در سنین بلوغ است با مساله «جو» و «جوزدگی» و پیروی از اتمسفر غالب روشن است.می ماند موسفیدکردگان جامعه. اینها هم برای خود ارزشها و الزامات و سلائقی دارند. می توان در بت تازه از کوره درآمده اقسام این ملاحظات را «مونتاژ» کرد. مثلا روی صورتش ریش نقاشی کرد، روی چانه اش خال گذاشت، از گردنش فلان گردن بند را آویخت و از سوراخ گوشش آن دیگری را.
چاره ای نیست. باید برای مردممان در ازای قهرمانهایی که ازشان گرفته ایم چیزی ارائه بدهیم. بعد موجودیت شان را تاویل و برایش مزیت نسبی و بعدها مطلق ایجاد کنیم. همه اینها نشان دهنده این است که جریان فکری مان از درون دچاره استحاله شده و در شرف انحطاط است.
عجیب نیست چنین جریانی با این بحران مقبولیتی که با آن مواجه است برای مقابله با موجودیتی که هیچ ادله شرعی و قانونی و اخلاقی برای واپس زدنش ندارد دست به دامن عالم غیب و امام غایب(عج) شود!
دلیل آن واضح است؛ چون همه نیروی خود را صرف تئوریزه کردن و ارزش ساختن برای «ضدارزش»ی کرده که به هیچ روی جامعه اخلاقی ما با آن کنار نمی آید.
جالب است نهادهای سیاسی و دینی ما نه «مرجع» نظری یک فرآیند اجتماعی، که در راس عاملیت آن قرار می گیرند. همه توان، آبرو و اعتبار جایگاه این نهادها صرف این رویکرد پارادوکسیکال می شود:« آبروسازی برای یک ضد ارزش و مقابله نامتعارف و بدون هیچ توجیهی با یک هنر آبرومند».
نهاد نماز جمعه ما چند هفته ای است با «کلیت» جشنواره آواز خوش صدا علم مخالفت افراشته و دست اندرکاران آن را به عقوبت این حرکت تهدید و به شرمندگی در پیشگاه امام زمان(عج) متهم کرده. هرچند در میزان نسبت این موضع گیری ها با اجماع نظر فقه راجع به هنر موسیقی و آراء علما و مجتهدان در خصوص آن و همچنین نظر فصل الخطاب جامعه اسلامی، رهبری معظم نمی توان رای قطعی و کارشناسی ابرازکرد اما تکفیر کلیات موسیقی و قرار دادن آن مقابل نظر امام «حی و حاضر» و «غایب از نظر» که قطعا طبق باورهای شیعی به جز نواب اربعه هیچ واسطه ای برای ارتباط با شیعیانش ندارد، و صدور حکم در این مورد قطعا از حداقل های پشتوانه های فقهی و قانونی و اعتقادی و هزینه هژمونیک فرهنگی و رسانه ای به اندازه آنچه برای امثال «امیرتتلو» می شود برخوردار نیست.
به نظر می رسد مجموعه عوامل دست به دست هم بدهند تا اولین [و یحتمل آخرین] فستیوال آواز ایران، خوش صدا، برای همیشه به حافظه تاریخ سپرده شود، پیامدی که قطعا عوامل اجرای آن پیش بینی اش را کرده بودند. نگرانی از این است که جوانهای امروز و فردا با «حکم شرعی» واجب الاطاعه «تتلیتیسم» شوند و آیندگان برای یافتن آثار «هنر موسیقی اصیل ایرانی» موزه های کشورهای غربی را بکاوند.
*تیتر این نوشتار برگرفته از بیت:« هنر خوار شد جادویی ارجمند/ نهان راستی آشکارا گزند» فردوسی است

کد: 1561919
گروه: مقالات, اخبار مهم, هنری, فرهنگی
TAGS : اورمیه, جشنواره, امیر, تتلو, امیرحسین, مقصودلو, فستیوال, خوش صدا

مطالب مرتبط :
اورمیه، سرزمین عاشیقها داریوش علیزاده*؛ موسیقی یکی از قدیمی ترین رشته های هنری است که قبل از پیدایش انسان در طبیعت وجود داشته و در واقع توسط ذهن پویای بشر تسخیر شده و امروزه...
عبرت های یک انتخاب قابل پیش بینی آینانیوز- حامد عطائی؛ در نخستین دقایق! شروع به کار شورای شهر پنجم، محمد حضرت پور برای سومین بار متوالی به عنوان شهردار اورمیه انتخاب شد.همچنانکه پیش ب...
بزن به خط قرمز! آینانیوز- حامد عطائی؛ مرحله دوم استندآپ ها به دلیل فشردگی رقابت و حالت مرگ و زندگی که برای شرکت کنندگان داشت اغلب به خط قرمزها نزدیک و گاها متوسل به ش...
3 هزار ورزشکار و عوامل اجرایی تابستان امسال درگیر مسابقات ورزشی محلات اورمیه می شوند سومین دوره مسابقات ورزشی محلات اورمیه با حضور بیش از 3 هزار ورزشکار، مربی و عوامل اجرایی تابستان امسال برگزار می شود.به گزارش آینانیوز، وحید عباسی شهر...
برگ برنده اصولگرایی در دوران انزوا «ریشه» یکی از مولفه های تاثیرگذار در تعریف و تبیین مفهوم «هویت» است. اگر جنبه های نژادپرستانه «هویت گرایی» را فاکتور بگیریم، ریشه داری هویتی از عواملی...

امتیاز بندی

در حال حاضر هیچ نظری ارسال نشده است
ارسال نظر:

نام و نام خانوادگی (الزامی)

Email (not required)

وب سایت

Enter the code shown above:

  

  جستجو در اخبار   

Copyright 2015 www.ainanews.com